donderdag 15 oktober 2015

Thomas Verbogt: Als de winter voorbij is*****



Thomas Verbogt: Als de winter voorbij is*****


Voor Een Perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik Als de winter voorbij is door Thomas Verbogt.

Als de winter voorbij is is niet het eerste boek dat ik van Thomas Verbogt las. Ik had al een aantal boeken gelezen, mede door een winactie een paar jaar geleden. Ik heb toentertijd al gezegd dat ik meer wilde lezen van hem. Maar het gaat zoals het gaat, een paar boeken verder en dan komen er nieuwe boeken, heel veel nieuwe andere boeken en die lees ik (van alles en nog wat) en van mijn goede voornemen kwam te weinig terecht. 

En dat is onterecht en dom, want Als de winter voorbij is laat maar weer eens zien hoe mooi Verbogt kan schrijven, prachtig proza en alles zo uitgekiend. Met weinig woorden weet hij zoveel te vertellen dat je daar wel stil van moet worden. En er is al zoveel werk van hem verschenen, en ik weet wel dat Verbogt hoog op mijn verlanglijst staat, er is nog genoeg wat ik wil lezen.

In 39 hoofdstukken lees je over Thomas, en de twee belangrijkste vrouwen in zijn leven, zus Becky en zijn liefde Lin. En over alles wat er had kunnen gebeuren, had kunnen zijn als zijn reactie anders was geweest, schuldgevoel, niet terecht, maar de hoofdpersoon pijnigt zijn hersens. 

Als de winter voorbij is is een boek dat je moet ondergaan, en na het lezen nog een keer leest en nog een keer en elke keer weer verrast wordt. En dan is het niet anders dan dat deze roman vijf sterren verdient.

Lees hier wat mijn medebloggers schrijven:
http://www.notjustanybook.nl/2015/06/als-de-winter-voorbij-is-thomas-verbogt/#comment-68003

Geen opmerkingen: