woensdag 30 maart 2016

Diet Groothuis: Het grote Poetsboek*****



Diet Groothuis: Het grote Poetsboek*****

Hoe beoordeel je een poetsboek? Nou heel gemakkelijk, je gaat het lezen en komt tot de ontdekking dat ‘Het grote poetsboek’ anders is dan andere boeken over dit thema, het is geen opsomming van alles op schoonmaakgebied. Groothuis schrijft columns voor dagblad Trouw. En onder andere van die columns is een boek gemaakt, 'Het grote poetsboek'.

Groothuis is eerlijk, poetsen is niet leuk, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Als je namelijk niets doet in huis verwordt je huis tot een grote puinhoop, stof hoopt zich op en beestjes vermenigvuldigen zich. Doordat Groothuis humor gebruikt is lezen over poetsen hilarisch.

‘Het grote poetsboek’ is opgebouwd uit vier delen. In het eerste deel lees je over de voetangels en klemmen die je huishoudpad kunnen en zullen bevolken. Er staan tips en trucs in die in de delen twee en drie systematisch terugkomen, de praktijk dus. En in deel vier lees je over een jaarplanning, wassymbolen, informatie over brandpreventie en is er een register en overzicht van nuttige boeken en handige websites.

In onze tijd lijkt poetsen niet meer aan de orde te zijn. De week- en dagindelingen van onze ouders werken niet meer. Bovendien zijn veel mensen het poetsen verleerd of ze hebben het niet eens geleerd, want ouders vonden het belangrijk dat hun kinderen niet dezelfde jeugd moesten krijgen als hun jeugd was, waarin zij karweitjes moesten doen. Ik leerde van jongs af aan wel poetsen. Niet dat ik dat leuk vond hoor, maar het moest. 

Toen ik uit huis ging zag ik de noodzaak van een schoon en opgeruimd huis. Hoe heerlijk is het om in een schoon bed te gaan liggen, een aanrecht zonder afwas te vinden en geen opgehoopt stof of vuil te vinden. Groothuis maakt van vervelende klussen een plan, een plan van aanpak, een snelle en een grondige, je mag zelf kiezen. Alles komt aan bod, van wc tot keuken naar de slaapkamer. En vergeet de hal niet. Hoe groter je huis hoe meer er gepoetst moet worden (ha een voordeel dat ik niet groot woon). En zij verhaalt over het wegdoen van spullen, hoe moeilijk dat dat vaak is.

Ik wilde graag 'Het grote Poetsboek' lezen, omdat ik nooit aan mijn moeder had gevraagd om tips en trucs op te schrijven. Nu ik dit boek heb gelezen merk ik dat ik heel veel dingen weet en heb meegekregen, en dat is toch fijn om te ontdekken. Dat wil niet zeggen dat ik alles weet. Een aantal tips zoals het gebruik van schoonmaakmiddelen vind ik erg nuttig, er is nl. een woud van verschillende producten op de markt. Dat je met schoonmaakazijn zoveel meer dingen kan doen. Maar ook wat de smerigste plekken in huis zijn en dat is vaak niet de wc. 

Veel heb ik van mijn moeder geleerd, mede door de herkenning in ‘Het grote Poetsboek’ en daar ben ik nu trots op. Voor al degenen die nooit hoefden te poetsen, maar ook mensen die nog even willen weten hoe je ook alweer een vlek verwijdert is ‘Het grote Poetsboek’ een aanrader. Voor jongeren die uit huis gaan of willen gaan, lees dit boek en er gaat een wereld voor je open. 

Ik las 'Het grote poetsboek' van Diet Groothuis voor de Club van Echte lezers van Atlas.nl.

Geen opmerkingen: