woensdag 9 maart 2016

Roanne van Voorst: De beste plek ter wereld*****



Roanne van Voorst: De beste plek ter wereld*****

“Van tevoren leek het plan zo simpel. Voor mijn antropologische promotieonderzoek naar menselijk risicogedrag tijdens overstromingen zou ik in een sloppenwijk op de bedding van de grootste rivier van Jakarta gaan wonen. Voor ten minste een jaar, zodat ik langere tijd zou kunnen observeren hoe bewoners zich daar proberen te weren tegen de rivieroverstromingen die de laatste jaren steeds vaker en heviger voorkomen.”

Deze tekst staat op blz. 11 als Van Voorst probeert te ontspannen op een jogamat in Amsterdam.

“Wat daar te doen is?’ De jongen lijkt diep na te denken over mijn vraag. Zijn pupillen zijn naar boven gericht, naar het plafond van de bus, dat in de loop der jaren geel is verkleurd van de sigarettenrook en ander vuil. Als hij mij weer aankijkt, spreekt hij zijn conclusie vastberaden uit. ‘Alles wat je maar wilt, is daar te doen. En alles wat je wilt hebben, is daar te krijgen.”

En zo begint voor Van Voorst een leven op ‘De beste plek ter wereld’ Bantaran Kali, een wijk in Jakarta in Indonesië. Bantaran Kali betekent rivieroever en is synoniem voor de wijk waar zij woonde, net als de namen die verzonnen zijn om de bewoners te beschermen. Maar alles wat ze beschrijft is echt. In zeven hoofdstukken laat ze ons kennis maken met de mensen die er wonen, wat voor werk ze doen, wat ze eten, maar vooral ook hoe ze omgaan met de overstromingen. Van Voorst geeft een realistisch beeld over het dagelijks leven van deze bewoners. 

Van Voorst woonde in Bantaran Kali meer dan een jaar. Haar huis is een kamer in een woning gemaakt van hout en asbest. Haar verhuurster en haar buren leert ze kennen en zij adopteren haar. Ze heeft ontzag voor de creatieve oplossingen die de mensen bedenken. Oplossingen om om te gaan met armoede en ziekte, de overstromingen door het zeer vervuilde rivierwater, de angst voor ontruiming omdat de wijk illegaal is. Van Voorst schrijft over deze bewoners op een persoonlijke, humoristische en realistische wijze. 

Voor de mensen in Bantaran Kali is hun wijk de beste plek ter wereld, maar persoonlijk ben ik erg blij dat ik in Nederland woon. 'De beste plek ter wereld' doet mij weer eens beseffen dat mijn leven in schril contrast staat met veel mensen op deze wereld en dat het niet zo vanzelfsprekend is: Schoon water uit de kraan, een dak boven je hoofd, voedsel in overvloed, medische verzorging, goed werkende elektriciteit en verwarming. Na het lezen van dit boek kan ik vertellen dat de beste plek ter wereld mijn huis is in Nederland, maar zeg dat maar niet tegen de mensen in Bantaran Kali. Ieder mens heeft recht op zijn dromen. 

En tegen Roanne van Voorst wil ik zeggen chapeau. Chapeau dat je op jouw manier deze mensen een gezicht geeft en ze in je hart heb gesloten, dat heb ik ook gedaan.

Met dank aan Uitgeverij Brandt van wie ik een exemplaar mocht ontvangen.

Geen opmerkingen: