maandag 22 oktober 2018

Teun van de Keuken: De supermarkt survival gids*****


Teun van de Keuken: De supermarkt survival gids*****

Is de supermarkt een jungle is de vraag als je de titel van dit boek leest. Heb je een gids nodig die je door deze winkels leidt? Van de Keuken vond van wel en schreef dit boek. Genoten heb ik vanaf het begin tot het eind.

‘De supermarkt survival gids’ is een kopie van zijn programma’s “De Keuringsdienst van Waarde” en “De Monitor”. Vanaf het begin tot het einde boeit de vertelkunst van Van de Keuken. Het is net alsof ik hem het boek hoorde voorlezen in plaats van dat ik het zelf las. Elke keer hoorde ik zijn stem en zijn uitleg. Want Van de Keuken kan fantastisch uitleggen en legt de vinger op de zere plek. Hij neemt je afdeling voor afdeling mee door de winkel. Er komt heel veel voorbij, van Liefde en Passie brood en culinaire varkenshaas tot een eigenwijs geitenmelkyoghurtmoment. Hij schrijft over de trucs die men gebruikt om je als consument te verleiden een product te kopen, want daar is waar het allemaal om draait, een zo hoog mogelijke opbrengst genereren. 

De afgelopen jaren is het assortiment in de winkels enorm uitgebreid en de reclamecampagnes zijn geïntensiveerd. Natuurlijk kennen we allemaal de regel dat dure varianten op ooghoogte staan om gemakkelijk te pakken en de goedkope producten liggen laag, maar is dat wel zo? Ook dure varianten liggen laag door het bezoek van kinderen. En al maken we boodschappenlijstjes, toch trappen we in marketingtrucs. 

Nooit eerder wist ik de finesses van eetrijp, alleen dat ook ik er intrapte en teleurgesteld was als deze groente of het fruit niet was. Gefascineerd en schaterend heb ik dit boek gelezen, zeg maar verslonden. Van de Keukens humor is verfrissend en trefzeker. Daarnaast is ‘De supermarkt survival gids’ prachtig vormgegeven en is het beproefde concept van zijn programma’s in boekvorm gegoten.

Leest U allen deze gids en ga terdege voorbereid op pad door de supermarktjungle. Een bezoek aan de supermarkt zal nooit meer hetzelfde zijn.

Auteur: Teun van de Keuken
Titel: De supermarkt survival gids
Genre: kookboeken, Literaire non-fictie
Uitgeverij: Meulenhoff
Aantal pagina’s: 287

Dank Uitgeverij Meulenhoff voor een exemplaar.





Geen opmerkingen: