vrijdag 26 december 2014

Voorjaarsschoonmaak in de boekenkast

Categorie: Columns

Gepubliceerd op vrijdag 09 mei 2014 13:59
Geschreven door Charlotte Veltman 
 
column-charlotteBoekenkasten hebben de neiging zich te vermenigvuldigen, mede door het aantal gewonnen en gekregen papieren boeken. Op een dag kwam ik tot de ontdekking of tot het besef dat er negen boekenkasten in mijn huis waren. Weliswaar waren er vier kleine boekenkasten, maar toch negen. Het was fijn; elk genre had zijn of haar eigen boekenkast. Die kon ik ook verdelen in Nederlands en anderstalig. Maar toen kwam er een moment dat ik besloot om te gaan verhuizen. Er zouden minder boekenkasten meegaan en dat betekende ook minder boeken.

Nu heb ik heel vaak gelezen dat je als je gaat opruimen je drie dozen neerzet: één voor bewaren, één voor twijfel en één om weg te doen. Nou dat werkt niet hoor! Elk boek dat ik bezat wilde ik bewaren, dus dat schoot niet op. Toen bedacht ik een nieuwe strategie. Ik ging voor de boekenkasten staan en zou zo de kasten leegplukken, als weggeefboeken. Voor een vriendin met een zoontje van 4 jaar haalde ik alle Sinterklaasboeken die Douwe Egberts heeft uigegeven uit een kast en stopte ze in een doos, samen met knutselboeken voor kinderen en een aantal jeugd- en kinderboeken waaronder sprookjes. Chicklits en romans gingen in andere dozen net als een aantal thrillers, de meeste gelezen en waarvan ik wist dat ik vriendinnen (en diens dochter) een plezier zou doen. Boeken die in de weggeefdozen belandden, waren vooral boeken die onderop stonden en ik niet meer zou lezen of al had gelezen.

Maar mijn handwerkboeken en boeken over merklappen bleven. Datzelfde gold voor heel veel thrillers, romans en chicklits, alle gewonnen en gekregen boeken en zeker de gesigneerde. Trots was ik dat ik zomaar vijf dozen en twee vuilniszakken met boeken weg gaf. Toen pakte ik de rest van de boeken in, ongeveer 1 doos per plank ontdekte ik.
De nieuwe vloer was gelegd, het huis was geverfd en de vijf billies werden op hun (nieuwe) plek gezet: vier in de kamer en één in de slaapkamer. In de slaapkamer kwamen de kookboeken, de boeken over merklappen en handwerkboeken. Met wat passen en meten lukte dat, al moest ik wel afstand doen van een paar kookboeken zoals Ainsley Harriott.

Moeilijker was het in de kamer met de romans, chicklits en thrillers. Een genre per kast lukte nog net, maar ik ontkwam er niet aan dat ik weer een selectie moest doen. Hoe graag ik ook alles op één rij wil zetten, zoveel boeken weg doen kon ik niet meer. Er staan nu twee rijen boeken met her een der een stapel. Een doos boeken heb ik nog weggegeven. En er is nu nog ruimte voor nog meer boeken, ja ik doe graag mee aan winacties en ja ik heb favoriete auteurs en ja ik houd van gesigneerde boeken. Is er een hobby die beter is dan lezen? Voor mij niet, en ik houd nog steeds van papieren boeken..... Gelukkig lees ik inmiddels ook veel boeken op de e-reader, en daar is nog heel veel ruimte.
Afscheid nemen van boeken is niet gemakkelijk. Maar als je weet dat ze een tweede leven beginnen en je vrienden een groot plezier doet, helpt dat enorm.
   

   

Geen opmerkingen: