zaterdag 10 mei 2014

Julie Berry: Wat ik weet*****

Julie Berry: Wat ik weet*****

Dit zegt Uitgeverij J.H. Gottmer:

Na twee jaar spoorloos te zijn geweest, keert Judith terug naar Roswell Station. Beschadigd als ze is kan ze niemand vertellen wat zij heeft doorstaan. De mensen in het broeierige kolonistenstadje – onder wie haar eigen moeder – lijken trouwens niet eens te wíllen horen wat er met haar is gebeurd. Opgesloten in haar stilte en door iedereen gemeden, leeft Judith haar treurige leven, terwijl ze haar zielenroerselen in een interne monoloog toevertrouwt aan haar onbereikbare jeugdliefde Lucas. Dan breekt het onvermijdelijke moment aan waarop Judith besluit voor zichzelf op te komen en de waarheid boven tafel te krijgen.

Wat ik weet werd op 30 maart geblogd door bloggers van Een perfecte dag voor literatuur, zie http://www.notjustanybook.nl/2014/01/wat-ik-weet-julie-berry/e . Ik doe het nu.

Dit boek is verdeeld in  drie delen. Ervoor, Erna en Nu. Het eerste en het laatste deel hebben maar één of twee bladzijden. Erna is het grootste deel van het verhaal. Gebeurtenissen en herinneringen staan centraal en lopen soms vloeiend in elkaar over.

In het begin is het verhaal verwarrend en mysterieus. en allerlei vragen spoken door je hoofd. Judith heeft een zware tijd achter de rug maar het zal nooit over zijn, ze kan niet spreken. Ze moet verwerken wat er gebeurd is maar ook de mensen om haar heen moeten leren leven met alles wat er is gebeurd ook willen ze niets van weten. Alles komt samen aan het eind van het boek.

De sfeer en schrijfwijze van Berry zijn aangenaam verrassend, prachtige sfeerbeschrijvingen maar ook de mentale gemoedstoestand van Judith weet ze perfect te omschrijven. Dit is proza met een grote P.


Wat ik weet is een prachtige en literaire Young Adult, waar ook volwassenen van zullen genieten.

Geen opmerkingen: