maandag 5 mei 2014

Linda Jansma: Doelwit****1/2

Doelwit door Linda Jansma****1/2

Dit zegt Uitgeverij De Crime Compagnie:
Als Judi op een nacht op haar woonboot wordt overvallen, ontsnapt ze ternauwernood aan de dood. De dader ontkomt, maar Judi weet wie het is. Drie jaar geleden moest ze voor hem vluchten en onderduiken in Amsterdam, nadat ze zijn zus Leila had geholpen te ontkomen aan de dodelijke eerwraak van haar familie. De politie gelooft haar niet wanneer ze zegt dat hij weer terug is. Zelfs als Leila zwaargewond in het ziekenhuis belandt en haar zoontje Cem verdwijnt, is er niemand die Judi serieus neemt. Helemaal op zichzelf aangewezen besluit ze het heft in eigen hand te nemen en Cem terug te halen. Maar hierbij onderschat Judi de moordlustigheid van de persoon die koste wat kost wraak wil.

Doelwit is alweer het vijfde boek van Linda Jansma. Ik ben fan van haar boeken en schrijfstijl, recht toe recht aan. 

Doelwit heb ik gelezen in de periode dat mijn huis op zijn kop stond, overal stonden dozen en er werd geverfd en een nieuwe vloer gelegd. Tussendoor had ik huishoudelijke hulp, maar ik wilde alleen maar lezen. In de slaapkamer met de deur dicht en de poezen Famke en Lotje dichtbij was ik totaal voor de wereld verloren, alles om mij heen vervaagde. Het leek alsof er en film in mijn hoofd speelde, zo zag ik alles voor mij gebeuren en maakte een grote indruk. Mede omdat het boek gebaseerd is op ware gebeurtenissen kwam Doelwit in mijn hoofd en hart. En droomde ik er 's nachts van. Ik zag Judi op haar woonboot en ik zag het meisje Leila.

Doelwit is een boek dat je persoonlijk raakt en je in verbijstering achter laat, dat deze dingen in Nederland gebeuren is onwerkelijk. Maar de werkelijkheid haalt je in.

Een ding vond ik erg jammer, de wisseling heden-verleden. Elk hoofdstuk wisselt het jaartal. Elke keer weer omschakelen, terwijl ik graag meer hoofdstukken van hetzelfde jaartal achter elkaar gelezen.

De volgende recensie gaat over Nobody door Marelle Boersma, ook dit boek heeft mij geraakt.

Geen opmerkingen: