donderdag 19 mei 2016

Kevin Valgaeren: Seance*****



Kevin Valgaeren: Seance*****

“Francis Whitman was de naam van de beroemde wetenschapper die geboren werd op 12 januari 1839 en tachtig jaar later, tijdens de namiddag van 4 april 1919, op gruwelijke wijze van ons heenging. Ik was Francis Whitman. En dit is mijn verhaal.” Zo eindigt de Proloog en lezers, weest niet bevreesd, hiermee heb ik niets van het verhaal weg gegeven.

Maar bevreesd moet U wel zijn lezers, want als U eenmaal in ‘Seance’ start, wilt U niets anders meer dan lezen. U begint en gaat door net zolang tot U een zucht van verlichting slaakt, tot U ‘Seance’ uitgelezen hebt en verdrietig bent, omdat U afscheid moest nemen van de heer Whitman. U leest prachtig proza, leert veel over de negentiende eeuw, maar vooral over de heer Whitman, want hij is de hoofdpersoon. Het is immers zijn verhaal. Valgaeren spint garen met zijn verhaal, want ‘Seance’ is een aanrader. Het is niet een thriller pur sang, maar wel een misdaadroman pur sang en zijn dat vaak niet de allermooiste geschreven thrillers? 

‘Seance’ is net een schilderij, pure poëzie, uitbundig proza. Valgaeren penseelt met veel detail waarin steeds meer ontrafeld wordt. Het is alsof je werk van William Shakespeare, Lodewijk van Deyssel of Hildebrand leest of kijkt naar een schilderij van Rembrandt van Rijn of Jeroen Bosch, al is elke vergelijking mank. Want ‘Seance’ is een Valgearen, een echte. Het is zijn derde boek.
Gelooft U mij nu maar dat U veel hebt gemist als U deze historische spannende roman niet op Uw leeslijst hebt staan. Ik heb genoten.

En dan belanden we in de eenentwintigste eeuw, want het is zeer gemakkelijk om aan dit unieke werk te komen. Gaat U maar fluks naar de boekwinkel of store en schaft U het boek of e-boek aan, U zult niet bedrogen uitkomen.

Voor de blogtour van Uitgeverij Lannoo mocht ik het boek 'Seance' door Kevin Valgaeren lezen
Met dank aan de Uitgeverij voor een exemplaar.

Geen opmerkingen: